Sunday, July 4, 2010

PANAS : DAP Cuba Menguasai Malaysia

Sepertimana yang kita tahu, di Malaysia majoriti orang-orang cina berada di kawasan bandar-bandar besar, negeri membangun dan negeri maju. Negeri tersebut ialah Johor,Melaka, NS, Selangor, Perak dan P.Pinang (6 negeri) . Mereka agak kurang di sebelah Pantai Timur, Kedah dan Perlis (5 negeri).

Saya difahamkan yang DAP sekarang sedang bekerja keras di 6 negeri yang saya nyatakan diatas. Sasaran mereka ialah menawan negeri-negeri berkenaan dalam PRU akan datang.

Mereka tidak memberi tumpuan di 5 negeri , kerana mereka tahu itu kawasan sakit bagi mereka kerana majoritinya melayu.

Saya difahamkan DAP sekarang sedang melakukan satu gerakan halus iaitu memindahkan pengundi-pengundi cina dari 5 negeri ke 6 negeri berkenaan dalam usaha mencapai misi mereka pada PRU ke 13.

Mereka tahu jika mereka mendapat menang di 5 negeri berkenaan ianya tidak membawa makna kepada mereka, hanya sekadar menang sebagai adun sahaja tetapi tidak berjaya menjadi pemerintah.


Oleh yang demikian mereka merasakan ianya satu kerugian dan adalah lebih baik mereka pindahkan pengundi-pengundi berkenaan ke negeri-negeri yang mereka ada potensi. Perkara ini tidak mustahil boleh berlaku. Mereka hanya perlu memberi tumpuan kepada kerusi-kerusi tertentu sahaja dimana kerusi tersebut mereka yakin boleh menang.

Satu lagi faktor yang boleh menyumbang kepada kejayaan DAP ialah kerana undi melayu yang berpecah, manakala undi cina solid untuk mereka. Manakala bagi golongan melayu moden atau anak-anak muda pula tidak menjadi keberatan kepada mereka untuk undi DAP.





Contohnya Melaka, ada 28 kerusi dun, untuk bentuk kerajaan perlu menang 15 kerusi. Dan mereka akan beri tumpuan kepada kerusi-kerusi ini. Sekarang pun mereka sudah ada 5 kerusi di Melaka.

NS pula ada 36 kerusi dun. Untuk bentuk kerajaan perlu menang 19 kerusi. Sekarang DAP ada 10, PAS ada 1 dan PKR ada 4 = 15 kerusi. Mereka hanya kurang 4 kerusi sahaja lagi. Mereka akan berusaha untuk kekalkan 15 dan tambah lagi 4. Maknanya mereka perlu beri tumpuan kepada 19 kerusi sahaja untuk tawan NS.

Johor pula ada 56 kerusi dun, untuk bentuk kerajaan perlu ada 29 kerusi. Dulu Dun Johor 100 % BN (2004 Pas menang satu kerusi tanpa bertanding) . Sekarang DAP ada 4 dan PAS ada 2. Nampak seperti sukar untuk mereka tawan. Tapi kita tidak boleh kata, macam-macam boleh berlaku, contohnya Selangor. Siapa sangka boleh terlepas dari genggaman BN ?

KL pula tiada kerusi DUN, jika ada sudah lama ianya dikuasai DAP. Selangor pula tak payah cakaplah. Setakat hari ini saya nampak BN tidak mungkin dapat kuasai balik Selangor. Setakat hari ini. Ulang sekali lagi, setakat hari ini.



Perak pula nyawa-nyawa ikan. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Pulau Pinang pula saya rasa kita boleh lupakan.Ianya akan jadi seperti Kelantan,penguasaan DAP akan kekal.

Apabila mereka dapat tawan 6 negeri berkenaan ianya kerja yang mudah bagi mereka. Ini kerana kebanyakan negeri-negeri tersebut adalah negeri yang sudah membangun atau maju. Dari segi geografi juga kedudukan 6 negeri berkenaan senang ditadbir kerana ianya terus dari selatan ke utara.

Jadi selepas ini jika kita memandu dari selatan ke utara atau sebaliknya , dan apabila tiba di sempadan satu-satu negeri berkenaan mungkin akan ada papan tanda yang bertulis INI WILAYAH DAP atau SELAMAT DATANG KE WILAYAH DAP.

Sekali lagi saya nak ulangi ayat tidak mustahil ini boleh berlaku. Untuk membentuk Wilayah DAP dari Johor sampai ke P.Pinang mereka hanya perlukan 142 kerusi bagi 6 negeri berkenaan. Sekarang mereka sudah ada 122 kerusi. Mereka hanya perlukan 20 kerusi sahaja lagi. Jadi mereka akan beri tumpuan betul-betul kepada 142 kerusi tersebut. (Angka 142 kerusi termasuk 4 kerusi bebas di Perak dan 1 di Selangor yang dimenangi atas tiket PKR dan DAP dalam PRU 2008)


Yang boleh ambil 'tindakan' atau 'bertindak' adalah diri kita sendiri.

Pisau di tangan kita
Mentimun juga di tangan kita .
Pensil di tangan kita
Kertas undi pun di tangan kita.
Tepuk dada tanya selera.
Mahukah Anda Bertuankan DAP

Sumber : RBF (klik sini)


No comments: