Tuesday, September 28, 2010

Lipis Jadi Tumpuan Pelancong

Bandar Kuala Lipis memang kaya dengan tinggalan bangunan bersejarah era penjajah British abad ke-19 selain keindahan alam semulajadinya yang dikelilingi hutan rimba dan sungai yang masih belum tercemar.

Sehubungan itu, status Kuala Lipis sebagai bandar bersejarah masih terus dipertahankan menerusi projek pemuliharaan dan keindahan yang dijalankan Majlis Daerah Lipis (MDL).

Menyingkap sejarah, bandar ini pernah menjadi ibu negeri Pahang pada 1898 sebelum berpindah ke Kuantan yang menjadi pusat pentadbiran kerajaan negeri pada masa ini.

Kuala Lipis dijadikan pusat pemerintahan British ketika sistem residen di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dilaksanakan berikutan kekayaan yang dimiliki di kawasan sekitarnya terutama perlombongan.

Antara bangunan yang masih kekal di bandar ini ialah Rumah Rehat Bukit Residen yang dibina pada 1922, Sekolah Menengah Clifford (1913), Kelab Pahang (1907) dan Rumah Bekas Setiausaha Kerajaan Negeri (1920).

Tinggalan lain yang masih kukuh ialah Kediaman Rasmi Pegawai Daerah (1929), Istana Hinggap (1926), pejabat pos (1910), asrama jururawat (1926), Kompleks Pentadbiran Daerah Lipis (1919) dan batu bertanda (1900) yang menjadi pusat menyukat perbatuan negara suatu ketika dahulu.

Sementera itu, rumah Bekas Setiausaha Kerajaan Negeri yang merupakan tempat kelahiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kini telah dibaik pulih MDL untuk dijadikan muzium warisan sejarah khususnya menempatkan galeri mempamerkan legitimasi keluarga Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein semasa berkhidmat dengan Kerajaan Pahang di Kuala Lipis.

Bangunan-bangunan zaman British pada abad ke-19 ini terus menjadi nostalgia bagi mereka yang pernah berkhidmat di bawah Kerajaan British sebelum dan selepas merdeka.

Justeru, bandar yang tenang terletak berdekatan Sungai Lipis ini sentiasa menjadi persinggahan pelawat untuk menikmati artifak sejarah British dan cara hidup penduduk tempatan.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamad Shahrum Osman berkata, pembangunan Bandar Lipis dikaitkan dengan destinasi pelancongan berdekatan seperti di Taman Rimba Kuala Kenong, Merapoh, Kuala Terenggun, Taman Rimba Kemahang, Inap Desa Kuala Medang dan beberapa destinasi lain yang menarik.

"Kuala Lipis memang sesuai sebagai destinasi program lawatan sehari kerana di sini terdapat banyak tinggalan sejarah dan menjadi transit pelawat yang berkereta api ke Taman Negara, Kelantan seterusnya Thailand," katanya kepada Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Menurut beliau, pembangunan Bandar Kuala Lipis sejajar dengan perancangan kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang lalu berasaskan agropelancongan dan ecopelancongan dengan mengeksploit artifak sejarah, pertanian, kebudayaan dan kesenian untuk menarik pelawat ke daerah ini.

Sehubungan itu, beliau meminta agensi-agensi pelancongan supaya menjadikan Kuala Lipis sebagai salah satu destinasi mereka untuk memberi peluang pelancong asing melihat bangunan peninggalan British di bandar ini.

Selain melihat bangunan bersejarah, katanya, pelawat berpeluang singgah di Taman Rimba Kenong, Hutan Simpan Kemahang, Merapoh, Empangan Jaleh dan Hutan Lipur Terenggun yang masih kekal sebagai habitat flora dan fauna di samping menikmati keindahan alam semula jadinya.

Pada tahun lalu, jelas Mohamad Shahrum, kira-kira 50,000 pelawat berkunjung ke Kuala Lipis untuk menikmati keindahan hutan hujan, sungai, perkampungan Orang Asli dan tinggalan sejarah.

"Oleh itu, usaha memulihara bangunan sejarah di samping mengindahkan kawasan bandar dijalankan berterusan oleh MDL agar terus terpelihara," katanya.

Justeru, katanya, pembukaan jalan baru Kuala Lipis ke Kuantan melalui Jerantut dan menaik taraf jalan dari Bentong ke Lipis mampu mempercepatkan lagi pertumbuhan ekonomi berasaskan pelancongan serta pertanian di daerah itu.

Selain itu, katanya, Kuala Lipis menjadi transit kepada pelawat domestik dan pelancong luar yang telah dan akan mengunjungi Cameron Highlands setelah jalan raya siap dibina dan dibuka untuk laluan utama dari Sungai Koyan melalui Pos Betau ke Cameron Highlands pada awal tahun ini.

Kuala Lipis menyediakan tempat penginapan yang selesa kepada pelancong seperti hotel, Rumah Rehat Bukit Residen dan Rumah Rehat Tanjong Lipis yang menawarkan pelbagai kemudahan termasuk hidangan makanan tradisional Pahang berasaskan ikan air tawar.

"Pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama agensi pelancongan sedang giat mempromosi daerah ini malah menobatkan Kuala Lipis sebagai bandar bersejarah di Pahang," katanya.

Tambahnya, antara usaha mempromosikan bandar Kuala Lipis termasuk menganjurkan Karnival Lipis, Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang dan menjadi tuan rumah program pameran serta seminar pertanian dan pelancongan sepanjang tahun ini.

Sehubungan itu, beliau berharap orang ramai bekerjasama mengekalkan kebersihan bandar Kuala Lipis sebagai usaha membantu mempromosi daerah ini untuk tarikan lebih ramai pelancong pada tahun ini.

Sementara itu, pelancong Britain, Edward Huth, 45, berkata, bandar Kuala Lipis mempunyai keunikan tersendiri kerana wujudnya artifak seni bina British.

"Saya berada di sini seolah-olah seperti berada di tanah air sendiri dan mengembalikan nostalgia di tempat sendiri," katanya di sini baru-baru ini.

Huth yang juga pengusaha pelancongan di Blackpool, England meminta warisan sejarah British itu dipulihara khususnya artifak itu juga menjadi cerminan sejarah kemerdekaan Malaysia.

Rakannya, Lisa Raymond, 42, berkata, dia bersetuju dengan program lawatan sehari anjuran kerajaan negeri kerana artifaknya itu masih wujud di negeri ini yang memaparkan kesan pentadbiran British di sini khususnya legitimasi Residen British, Sir Hugh Clifford.

"Hari ini, saya dapat mengunjungi kediaman Hugh Clifford di Bukit Residen di sini membuktikan sejarah bukan direka tetapi ia kejadian yang benar-benar menerusi wujudnya monumen di sini.

"Justeru, saya ingin melawat ke sini semula bersama anak-anak pada masa akan datang di samping melihat keunikan budaya orang Melayu di program inap desa Kuala Medang," tambahnya.

No comments: