Tuesday, January 11, 2011

100 Hari Menjahanamkan Negara


PUTRAJAYA 10 Jan. – Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan janji pakatan pembangkang untuk melaksanakan ‘Pelan 100 Hari’ jika dapat memerintah negara sebagai amat populis dan tidak berpaksi di bumi nyata.

Perdana Menteri menegaskan, terdapat keanehan serta amat menghairankan apabila pembangkang membentangkan segala janji yang populis tanpa membentangkan sebutir maklumat pun mengenai punca sumber kewangannya untuk pembangunan rakyat.

“Kita tidak boleh mengambil sikap terlalu populis sehingga menggadai masa depan negara dan begitu tidak bertanggungjawab sekali sehingga anak cucu merana kelak. Kalau begitu, bagaimana segala yang dijanjikan kepada rakyat boleh dilaksanakan, boleh ditunaikan.

“Malah tanpa menunggu anak dan cucu, dalam masa dua tahun sahaja menurut perkiraan kita, negara kita jadi macam Greece kalau dilaksanakan segala janji itu tanpa mengambil kira kemampuan negara.

Sumber: Utusan Malaysia

Sememangnya pakatan sudah ditakdirkan tidak boleh memerintah. Sekurang kurangnya untuk setengah abad ini. Itulah yang boleh pendekar rumuskan dengan melihat barisan kepimpinan pakatan pada hari ini.

Bukan setakat barisan pemimpin, malah barisan pelapis mereka juga tidak boleh diharap. Dua kali lima sama teruknya. Mungkin mereka perlukan 20 atau 30 tahun lagi untuk menghasilkan pemimpin yang berkualiti dan baik seperti pemimpin kerajaan sekarang.

Didalam pelan 100 hari memerintah, mereka menjanjikan kemakmuran negara didalam masa yang singkat. Dengan realiti sekarang yang boleh dilihat sendiri di Selangor, kelantan dan P.Pinang, adakah rakyat boleh melihat kemakmuran itu?

Kerajaan negeri P.Pinang dibawah pemerintahan DAP, sudah jelas mereka mengamalkan perkauman. Manakala di Selangor, kerajaan PKR sedang rakus mengaut keuntungan dari perut bumi Selangor. Dan di Kelantan pula, kerajaan PAS hanya membawa kemunduran dan kesusahan kepada rakyat.

Selain itu, pakatan pembangkang sendiri tidak bersatu hati. Rakyat boleh melihat mereka mengamalkan dasar pecah dan perintah. Setiap negeri diperintah oleh parti berlainan. Walaupun mereka menggelarkan diri sebagai PAKATAN rakyat, corak pemerintahan mereka adalah berbeza disetiap negeri takluk.

Bagaimana mereka mahu menjaga satu negara ini jika mereka sendiri tidak bersatu? Janji 100 hari itu sebenarnya tidak lain dan tidak bukan iaitu janji 100 hari menjahanamkan negara.

No comments: